click me

raihana baby kurung

BannerFans.com

23 October 2012

envy nya saya...

salam...

saya envy pada sesetengah orang yang berpeluang sambung belajar.. setinggi yang dia mahukan.. walaupun saya tahu, itu adalah pilihan yang saya sendiri boleh tentukan... tapi, nak buat macam mana... setiap yang Dia aturkan ada hikmahnya... mengapa Dia tidak beri kesempatan kepada saya untuk sambung belajar dari dulu?

sebab saya anak sulung.. masih ada 4 adik yang perlu ditanggung.. bapa kerja biasa2 saja, ibu suri rumah sepenuh masa yang ambil upah jahitan... jadi, saya ambil keputusan untuk terus kerja.. alhamdulillah, Allah Maha Besar, saya tidak perlu tunggu lama utk dapat kerja.... dgn itu, dapatlah saya bantu keluarga... 

masa belajar di UPM, keluarga kami takde kereta.. ketika itu, kami lima beradik (2 masih bersekolah menengah dan rendah)... kalau nk balik kampung, kena pinjam kereta pakcik... so, saya dgn adik lelaki kena naik bas la... bagi peluang pada yang kecil naik kereta.. 

lepas setahun kerja (sebelumnya, hari2 ayah hantar ambil saya naik motor)....saya pun beli kereta... myvi hijau... itulah kereta pertama keluarga kami selepas bertahun2... tiada lagi pemandangan terkangkang2 naik motor dengan adik ke econsave untuk beli minyak masak, beli beras, beli kicap utk mak... saya ingat satu dialog adik : "Sampai bila kita nak macam ni Long? beli barang2 naik kereta?."

saya diamkan ajer...kerana saya tahu, nasib keluarga kami akan berubah... alhamdulillah, daripada takde kereta langsung, kini lepas 7 tahun, keluarga kami sudah ada 5 kereta.... pilih je la nk naik kete mana kalau balik kampung beramai2..

itu sebab utama mengapa saya tidak sambung belajar ketika itu... dan adik saya yg no-3, Rabiahtul sangat bertuah.. kerana dia dapat terus peluang utk buat master... mula2 saya agak menentang juga... hati saya berkata, kerjalah dulu... tolong mama n baba.. tapi bila saya pikir balik, dia bukan saya... saya dan Angah pun dah bekerja.. biarlah dia dgn cita2 nya... saya support dia 100%..

dan sekarang, masuk tahun kelima saya berkahwin, (bakal timang anak ke-3 awal tahun depan), saya mula berfikir balik utk sambung study.. tapi, mampukah saya? a maidless working of 3 mom......panjang sungguh descriptionnya... sedangkan sekarang pun, kain hanya berlipat sebulan sekali (bertuah kalau dapat)....selalunya 2 bulan sekali kot.. kuang...kuang...kuang...

suami pun sokong kalau saya sambung belajar.. cuma banyak yang perlu diambil kira...masa, tenaga, anak2, pengorbanan.. paling penting, kalau nk belajar lagi, saya tak boleh susahkan orang lain.. dalam ini kes, mama n baba la.. 

hmmm... akan difikirkan nanti..... harap semua dipermudahkan...

AMIN.....

2 comments:

Azwa Azee said...

kalau ada rezeki akak, Insya Allah...;)

mrs. shamsiah zaini said...

thank you azwa.... :)