click me

raihana baby kurung

BannerFans.com

20 January 2012

huarrghhh!!!

sudah lama saya tidur..hari ni saya mahu bangun...bangun untuk terus bercerita..saat ini, sungguh saya risau...risau kerana satu perkara penting dalam hidup..asyik terfikir-fikir...tidak kira siang malam, tapi tidaklah sampai tak boleh lena mata..

lately, saya akui (walaupun jauh di lubuk hati utk tidak mengakui), stok susu saya sudah berkurang...kalau dulu ada more than 20 storage bags, sekarang tinggal around 18 bag saje...zikri minum sudah banyak...sehari kena bagi mama dlm 16-17 oz....  nk recover balik yg tensi tu...huhuh.

dalam hati sentiasa cuba positif...cuba juga minum nursing tea, minum air longan kering + kurma merah n maybe mau cuba fenugreek juga...tapi, saya tahu, bukan makanan yg boleh boost milk production. semuanya dalam mind n hormon..

bila tidur malam, saya tgk muka zikri, pernah juga saya nangis..saya risau tak dapat BF dia lama...hari mmg meronta2 mau kalau boleh smpai zikri umur setahun...saya bisikkan dekat zikri, 'tolong mama susukan adik yer'...

NOTA : Allah, kuatkan hati saya utk terus berusaha..Murahkan rezeki anak saya dengan susu ibu yang penuh khasiat...Saya mahu teruskan perjalanan susu ibu..

2 comments:

Hmka said...

Nurse frequently (direct feeding) / double pumping. Selagi ada suckling, selagi itu ada susu.

Visualization eg: susu bak air terjun

Sentiasa calm. Bbb- brain, breast, baby.

Supply akan up and down. Esp during menses, mmg akan low. So, PRESERVERE! Dont give up. Pada aku, it doesnt matter brp byk amount susu, tp adakah anak contented? Satisfied? Atau starving? As long as soiled diaper dia normal, itu tandanya dia well fed.

Gunakan instinct keibuan mu! Breastfeeding mmg kena sabar byk2. Tekad dlm.hati, susu mu akan sentiasa cukup utk anak. Jika semua usaha gagal, boleh cuba ibu susuan.

Find support within your reach. Le Leche League Malaysia.

Good luck sham. Doa & preservere!

mrs. shamsiah zaini said...

ok beb...tq...setakat ni masih pam macam biasa...sangat2 mahu teruskan journey ini...