click me

raihana baby kurung

BannerFans.com

15 August 2011

susah senang


hanya org yg pernah merasa susah, tau menghargai setiap benda yg dia dapat selepas lelah berusaha..aku kira itu perkataan yang paling tepat untuk aku gambarkan apa yg pernah kami adik beradik lalui..

aku n angah misalnya, kami pernah berkongsi duit masa sama2 belajar dulu..dia kat MFI, bangi..aku kat UPM....bila masing2, takde duit, kita org akan calling2, dia dtg UPM naik motor, berkongsi makan dgn duit yg ada..

itulah yg kami buat sbb tak mau mintak duit mak ayah, yg juga perlu menanggung lagi 3 orang adik...nak handphone, beli pakai gaji sendiri...pergila kerja..pantang cuti semester, mmg tak dok diam..aku pernah keje kedai runcit, kilang speaker, kilang hard disk drive, KFC..semuanya utk cari duit poket sndiri n bantu family mana yg patut.

macam tu jugak dgn angah....sama2 bantu family...alhamdulillah, sekarang tak macam dulu lagik...

tapi budak2 sekarang lain...tak macam dulu...apa nak semua dapat....PS2, handphone, internet...just name it....bila dh dapat, itu yg buat diaorg lupa diri..tak ingat nk belajar..buat sambil lewa...

kecewa.....sangat aku kecewa dgn perangai budak2 sekarang..tak paham erti kepayahan...tak pernah rasa susahnya mencari rezeki utk dioarg...bebelan orang tua, dipandang sepi jer...macam takde erti..dh dinasihat berulang kali, takde kesan langsung..

nk ditampar, nak dipukul nnti memberontak....apa lagi yg boleh kita buat utk diaorg paham erti hidup...

*** andainya korang mengerti erti kepayahan yg pernah aku rasa, korang pasti boleh berfikir lebih jelas

4 comments:

amiey lee said...

huhu sedh mengenang perihal dulu..masing2 ada susah masing2 kan sham...eh ko kra sama ngan aku la..masa aku belajar kt kutpm..adik aku belajar kt poli s.alam..

aku n adik aku terjebak sama buat part time kt tropicana..takmau susahkan ayah aku sian kan depa nk byr umah lgi adik2 lain nk sekolah lagi huhuhu nostalgia tul...

ieza said...

kite sama2 pernah rasa hdup susah..jd sngt memahami, dn aku pon rase bnde yg sama, esp bile adek2 sndiri yg dh hdup agak sng skrg x pndai mghargai ape yg dorg ade..

mrs. shamsiah zaini said...

betul...betul..betul...budak2 sekarang ni manja sgt...apa nak semua dapat..risau aku dibuatnya

juliaismail said...

Kita dulu bersusah payah kerja baru leh pakai HP n beli keta. Budak skang sebelum keje mak bapak kuarkan duit pencen beli keta atau motor. Nanti sampai bila dorang tak kan hargai apa yang dorang dapat. Sedih kan.