click me

raihana baby kurung

BannerFans.com

14 November 2010

periuk nasi arwah abah

gambar hiasan.....

ini post pasal bapa mertuaku (FIL) yang sudah kembali ke rahmatullah pada 28 april 2010...semoga arwah abah tenang di sana..sungguh, walaupun bukan bapa kandung sendiri, aku agak terkesan dgn pemergiannya..pemergian yang begitu tenang dalam tidur, tanpa menyusahkan ramai orang...itu lah dia Haji Samsu Hadi Masuhoot.

Bagaimana aku cakap aku begitu terasa dengan ketiadaannya (apalagi suami ku yg juga anak bongsunya) ? lihat gambar di atas...itu adalah periuk nasi skala kenduri yang arwah beli semata-mata utk buat kenduri di rumah baru kami!! tapi arwah dah pegi dulu, tak sempat tunaikan hajatnya...nasib baik la arwah dah pernah guna sekali periuk tu buat masa beriani....(dia masak sendiri tau).

dan kami baru je nk pindah akhir bulan ini...tak sempat arwah tgk umah baru kami...kami pernah bawa arwah ke rumah contoh satu masa dulu..terngiang2 lagi suamiku pernah berkata kepada abahnya: 

"abah, rumah aku siap nnti boleh la abah datang.."
"rumah kau ada tangga..nnti penat aku", kata abah..
(suami ku org jawa yer..aku2 takde hal punyer)..

dan sekarang juga, aku dan suami menetapkan kami perlu balik ke batu pahat setiap 2 bulan ke 3 bulan, bukan sebulan sekali macam dulu lagi..sbb apa?? sebab suami kena uruskan kebun kelapa sawit peninggalan arwah abah..

dulu aku ingat lagi..setiap kali balik kampung, suami mmg tak rehat kat rumah..selalunya dia akan layan arwah abah...abah ajak pegi parit sulong..abah ajak pegi pasar, abah ajak pegi klinik, abah nak beli batu, abah nak beli kayu..suami tak pernah merungut...katanya, dia hanya ada abah lepas arwah mak meninggal beberapa tahun lepas...(aku tak pernah jumpa MIL)..

yer, sbgi isteri yg masih ada mak ayah, aku paham tugas suami...apa lagi dia anak yg bongsu, aku nampak hubungan diaorg anak beranak mmg rapat..aku tak pernah merungut tiap kali suami keluar bersama abah dia ke sana sini, tinggalkan aku kat rumah dgn anak...

kali terakhir suami dapat layan arwah abah, masa kami balik kg tengah bulan 4..2 minggu sebelum abah pergi...macam biasa, suami bawak abah ke sana sini...masa tu juga, abah sempat pesan pada suami.."kalau aku mati, kau uruskan kebun semua".

hmmm....aku juga masih ingat masa persiapan majlis kahwin kami...suami anak bongsu dan kat kampung masa tu, dah lebih kurang 7 tahun tak buat kenduri kawin...abah siap tar kan jalan depan umah..kata dia, senang nak buat kenduri, tak lecak dgn air..masa aku preggie 7 bulan, abah buatkan kenduri....kenduri kesyukuran, katanya..

masa zarin baru lahir, abah sibuk nk beli peti ais besar yang macam kat kedai tu..yg macam boleh letak daging n so on....kata dia, senang nk simpan kambing masa buat aqiqah zarin...owwhhhh my!!!tapi selepas ditegah adik beradik, barulah dia beralah dan beli peti ais biasa je..

so, korang sila bagitau aku, macam mana aku boleh lupakan FIL aku?? smpai sekarang walaupun dah 7 bulan dia pergi, aku masih boleh bayangkan arwah berjalan dalam rumah, baring kat sofa, ajak suami pegi jalan2...satu perkara yang aku tak boleh lupa, dia panggil zarin raihana kami dengan nama 'azim'....huhuhu..kelakar pun ada...anak aku perempuan, dipanggilnya 'azim'...agaknya susah benar nk nyebut zarin....

pasal periuk nasi arwah abah, insyaallah kami akan tunaikan hajat dia utk buat kenduri di rumah baru kami..aku dh cakap dgn suami, kita pinjam periuk tu nnti...sekurang-kurangnya, tercapailah maksud tujuan periuk tu dibeli...

gambar kenangan raya terakhir bersama arwah abah...raya 2009

semoga arwah abah tenang di sana..alfatihah...

No comments: